دانلود تحقیق دانشجویی

۲۴ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

تحقیق در مورد اسکیزوفرنی

تحقیق در مورد اسکیزوفرنی ، اسکیزوفرنی نوعی اختلال روانی مزمن و شدید است که بر نحوه تفکر ، احساس و رفتار افراد تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است به نظر برسند که تماس با واقعیت را از دست داده اند. اگرچه اسکیزوفرنی به اندازه سایر اختلالات روانی شایع نیست ، اما علائم بسیار ناتوان کننده است.

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود فایل اسکیزوفرنی

علائم و نشانه ها ی مقاله در مورد اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی معمولاً بین 16 تا 30 سالگی شروع می شود. در موارد نادری ، کودکان نیز مبتلا به اسکیزوفرنی هستند.

علائم اسکیزوفرنی در سه دسته مثبت ، منفی و شناختی قرار می گیرد.

علائم مثبت: علائم " مثبت" رفتارهای روانپریشی است که عموماً در افراد سالم دیده نمی شود. افراد دارای علائم مثبت ممکن است برخی از جنبه های واقعیت "تماس" را از دست دهند. علائم شامل:

  • توهم
  • هذیان
  • اختلالات اندیشه (روش های غیر معمول یا اختلال عملکرد)
  • اختلالات حرکتی (حرکات بدن آشفته)

علائم منفی: علائم "منفی" با اختلال در احساسات و رفتارهای عادی همراه است. علائم شامل:

  • "تأثیر تخت" (کاهش بیان احساسات از طریق بیان صورت یا صدای صدا)
  • کاهش احساس لذت در زندگی روزمره
  • شروع دشواری و فعالیت های پایدار
  • کاهش صحبت کردن

علائم شناختی: برای برخی از بیماران ، علائم شناختی اسکیزوفرنی ظریف است ، اما برای برخی دیگر ، شدیدتر هستند و بیماران ممکن است متوجه تغییراتی در حافظه خود یا جنبه های دیگر تفکر شوند. علائم شامل:

  • "عملکرد اجرایی ضعیف" (توانایی درک اطلاعات و استفاده از آن برای تصمیم گیری)
  • تمرکز یا توجه به مشکل
  • مشکلات "حافظه کار" (امکان استفاده از اطلاعات بلافاصله پس از یادگیری آن)

روشهای درمانی و درمانی

از آنجا که علل اسکیزوفرنی هنوز ناشناخته هستند ، درمانها بر روی از بین بردن علائم بیماری تمرکز می کنند. درمان شامل موارد زیر است:

چگونه می توانم به کسی که با اسکیزوفرنی می شناسد کمک کنم؟

مراقبت و حمایت از یک فرد عزیز با اسکیزوفرنی می تواند سخت باشد. دانستن چگونگی پاسخ دادن به کسی که اظهارات عجیب یا واضح دارد ، دشوار است. درک این نکته مهم است که اسکیزوفرنی یک بیماری بیولوژیکی است.

پاورپوینت درباره علائم اسکیزوفرنی در نوجوانان

 

علائم اسکیزوفرنی در نوجوانان مشابه علائم در بزرگسالان است ، اما تشخیص این بیماری ممکن است دشوارتر باشد. این ممکن است تا حدی باشد زیرا برخی از علائم اولیه اسکیزوفرنی در نوجوانان برای رشد معمولی در سالهای نوجوانی مشترک هستند ، مانند:

  • انصراف از دوستان و خانواده
  • افت عملکرد در مدرسه
  • مشکل خواب
  • تحریک پذیری یا روحیه افسرده
  • کمبود انگیزه

در مقایسه با علائم اسکیزوفرنی در بزرگسالان ، نوجوانان ممکن است:

  • کمتر احتمال دارد که دچار توهم شویم
  • بیشتر احتمال دارد توهم بینایی داشته باشد

همه گیر شناسی

        شیوع مادام العمر: حدود یک درصد

میزان بروز وشیوع آن در سراسر جهان تقریباً یکسان است

شیوع در مردان وزنان مساوی است

امادرمردان زودتر از زنان شروع می شود

بیشترین سن شروع درمردان 25-10 سالگی است در زنان 25-35 سالگی است

در زنان میانسال نیزنقطه اوج دیگری دارند

شروع قبل از 10سالگی یابعداز60 سالگی بینهایت نادر است

        شروع دیررس : مواردی که پس از 45سالگی شروع می شوند

سبب شناسی

احتمال هرابتلا به اسکیزوفرنیا با میزان قرابت خونی بستگان مبتلا(درجه اول ودوم) همبستگی دارد

عوامل بیوشیمایی

aدوپامین ، سروتونین ،GABA-NE ، استیل کولین ، نیکوتین

آسیب شناسی عصبی

aبطن های مغزی ،کاهش تقارن ،دستگاه لیمبیک ،قشرپره فرونتال، عقده های قاعده ای مغز

تشخیص

علائم مشخصه : حداقل دوتا از علائم زیر در طی یک دوره یک ماهه(یادر صورت درمان موفق،کمتر)به مدت چشمگیری وجود داشته باشد :

  • هذیان
  • توهم
  • تکلم نابسامان )مثلاً از خط خارج شدنهای Derailment)) مکرر یا بی ارتباطی مکرر (Incoherence)
  • رفتاری که به وضوح ،نابسامان یا کاتاتونیک باشد
  • علائم منفی یعنی تخت شدگی حالت عاطفی،ناگویی(alogia)،یا بی ارادگی (avolition)

نکته : اگر هذیانهای فرد،غریب باشد یا توهمهایش به صورت صدایی که در مورد رفتار یا افکار فرد اظهار می کند یا حداقل دوصدا باشند که باهم مکالمه میک نند،همان یک علامت برای ملاک «الف» کافی است .

کژکاری اجتماعی /شغلی : از زمان شروع اختلال به مدت قابل توجهی ،حداقل یکی از حوزه های اصلی کارکرد از قبیل شغل، روابط بین فردی ،یا مراقبت از خود به نحو چشمگیری کمتر از سطحی باشد که فرد تاپیش از شروع بیماری بدان دست یافته بود(یا اگر بیماری در کودکی یا نوجوانی شروع شده ،بیمار از نظر بین فردی ،تحصیلی یا شغلی قادر به رسیدن به سطح قابل انتظار نبوده باشد )

مدت : نشانه های اختلال به مدت حداقل شش ماه دائماً وجود داشته باشد .

مقاله در مورد درمان اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی معمولاً با ترکیبی از دارو و درمان متناسب با هر فرد درمان می شود.در بیشتر موارد ، این داروهای ضد روانپزشکی و  درمان شناختی رفتاری (CBT) خواهد بود.

افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معمولاً از یک تیم بهداشت روان جامعه ، که روزانه پشتیبانی و درمان را ارائه می دهد ، دریافت می کنند.

بسیاری از افراد از اسکیزوفرنی بهبود می یابند ، اگرچه ممکن است دوره هایی برای بازگشت علائم (عود) وجود داشته باشد.

پشتیبانی و درمان می تواند به کاهش تأثیر شرایط بر زندگی روزمره کمک کند.

مقاله در مورد زندگی با اسکیزوفرنی

اگر اسکیزوفرنی به خوبی مدیریت شود ، می توان احتمال عود عود شدید را کاهش داد.

این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شناخت علائم یک قسمت حاد
  • مصرف دارو طبق تجویز
  • در مورد شرایط صحبت کردن با دیگران

گروه های خیریه و حمایتی زیادی وجود دارند که در مورد زندگی با اسکیزوفرنی کمک و مشاوره می دهند.


برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود فایل اسکیزوفرنی

 

۲۵ آبان ۹۸ ، ۰۴:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشکده ها 01

تحقیق درباره اتم

تحقیق درباره اتم ، کوچکترین واحد که ماده در آن بدون آزاد شدن ذرات دارای بار الکتریکی قابل تقسیم است. همچنین کوچکترین واحد ماده است که دارای خصوصیات مشخصه یک عنصر شیمیایی است . به این ترتیب ، اتم بلوک اصلی ساختمان شیمی است .

[caption id="" align="alignnone" width="700"]تحقیق درباره اتم مدل اتمی شل در مدل اتمی پوسته ، الکترون ها سطح انرژی مختلفی یا پوسته ها را اشغال می کنند. پوسته K و L برای یک اتم نئون نشان داده شده است.[/caption]

 

بیشتر اتم فضای خالی است. بقیه شامل یک هسته با بار مثبت از پروتون ها و نوترون ها است که توسط ابرهایی از الکترون هایی با بار منفی احاطه شده اند . این هسته در مقایسه با الکترون ها ، که سبکترین ذرات بار شده در طبیعت هستند ، کوچک و متراکم است. الکترون ها توسط نیروی الکتریکی خود به هر بار مثبت جذب می شوند. در یک اتم ، نیروهای الکتریکی الکترونها را به هسته متصل می کنند.

به دلیل ماهیت مکانیک کوانتومی ، هیچ تصویری واحدی در تجسم خصوصیات مختلف اتم کاملاً رضایت بخش نبوده ، که بدین ترتیب فیزیکدانان را مجبور می کند از تصاویر مکمل اتم برای توضیح خواص مختلف استفاده کنند. از بعضی جهات ، الکترونهای موجود در اتم مانند ذره هایی در مدار هسته می مانند. در بعضی دیگر ، الکترونها مانند امواج منجمد در موقعیت اطراف هسته رفتار می کنند. چنین الگوهای موج ، به ناممدارها ، توزیع الکترونهای فردی را توصیف می کنند. رفتار یک اتم به شدت تحت تأثیر این خصوصیات مداری است و خصوصیات شیمیایی آن توسط گروه بندی های مداری معروف به پوسته ها تعیین می شود.

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلو د فایل اتم

این مقاله با یک مرور کلی از خصوصیات بنیادی اتم و ذرات و نیرو های تشکیل دهنده آن باز می شود . پس از این مرور ، یک بررسی تاریخی از تأثیرگذارترین مفاهیم در مورد اتم که در طی قرن ها صورت بندی شده اند ، است.

 

مدل اتمی

تحقیق درباره اتم بیشتر ماده متشکل از جمع شدن مولکول ها است که می توانند به راحتی از هم جدا شوند. مولکولها به نوبه خود ، از اتمهایی تشکیل شده اند که پیوندهای شیمیایی به هم پیوسته اند و شکستن آنها دشوارتر است. هر اتم جداگانه از ذرات کوچکتر یعنی الکترون ها و هسته ها تشکیل شده است. این ذرات از نظر الکتریکی شارژ می شوند و نیروهای الکتریکی که بر روی آن قرار دارند وظیفه نگه داشتن اتم را در کنار یکدیگر قرار می دهند. تلاش برای جدا کردن این ذرات تشکیل دهنده کوچکتر به مقادیر روزافزون انرژی نیاز دارد و در نتیجه باعث ایجاد ذرات زیر اتمی جدید می شود که بسیاری از آنها شارژ می شوند.

 

همانطور که در مقدمه این مقاله ذکر شد ، یک اتم عمدتا از فضای خالی تشکیل شده است. هسته مرکز بار مثبت یک اتم است و بیشتر جرم آن را شامل می شود . از پروتون ها تشکیل شده است که دارای بار مثبت و نوترون هایی هستند که هیچ گونه اتهامی ندارند. پروتون ها ، نوترون ها و الکترون های اطراف آنها ذراتی طولانی مدت هستند که در همه اتم های معمولی و طبیعی وجود دارند. سایر ذرات زیر اتمی ممکن است در ارتباط با این سه نوع ذره باشند. با این حال ، آنها فقط با افزودن مقادیر عظیمی از انرژی ایجاد می شوند و بسیار کوتاه مدت هستند.

تمام اتمها تقریباً به همان اندازه هستند ، خواه 3 یا 90 الکترون داشته باشند. تقریباً 50 میلیون اتم ماده جامد که در یک ردیف قرار گرفته اند ، 1 سانتی متر (0.4 اینچ) اندازه گیری می کند. واحد مناسب طول برای اندازه گیری اندازه های اتمی استangstrom (Å) ، تعریف شده به عنوان 10 − 10 متر. شعاع اتم 1-2 متر اندازه گیری می کند. در مقایسه با اندازه کلی اتم ، هسته حتی دقیقه بیشتر است. این به نسبت یک اتم به اندازه یک سنگ مرمر با یک زمین فوتبال است . از نظر حجم ، هسته تنها 10 − 14 متر از اتم را در خود جای می دهد - یعنی 1 قسمت در 100000. واحد مناسب طول برای اندازه گیری اندازه های هسته ای استفمتومتر (fm) ، که مساوی 10 − 15 متر است. قطر یک هسته بستگی به تعداد ذرات موجود در آن دارد و در حدود 4 fm برای هسته نوری مانند کربن تا 15 fm برای هسته سنگین مانند سرب بستگی دارد. به رغم اندازه کوچک هسته ، تقریبا تمام جرم اتم در آنجا متمرکز است. پروتون ها ذره ای با بار مثبت هستند ، در حالی که نوترون ها هیچ شارژ ندارند و نسبت به پروتون ها اندکی انبوه هستند. این واقعیت که هسته ها می توانند از 1 تا نزدیک به 300 پروتون و نوترون وجود داشته باشند ، تغییرات گسترده ای در جرم را نشان می دهد. سبکترین هسته ، یعنی هیدروژن ، 1836 برابر بیشتر از یک الکترون است ، در حالی که هسته های سنگین تقریباً 500000 برابر عظیم تر هستند.

 

تحقیق درباره عدد اتمی

تحقیق درباره اتم مهمترین ویژگی یک اتم تعداد اتمی آن است (معمولاً با حرف Z مشخص می شود ) که به عنوان تعداد واحد بار مثبت (پروتون) در هسته تعریف می شود. به عنوان مثال ، اگر یک اتم Z 6 داشته باشد ، کربن است ، در حالی که یک Z 92 با اورانیوم مطابقت دارد . یک اتم خنثی تعداد پروتون و الکترون مساوی دارد به طوری که بارهای مثبت و منفی دقیقاً متعادل می شوند. از آنجا که این الکترونها هستند که چگونه یک اتم را با دیگری تعامل می کنند ، در پایان آن تعداد پروتون های موجود در هسته است که خصوصیات شیمیایی یک اتم را تعیین می کند.

جرم اتمی وایزوتوپ ها

تعداد نوترونهای موجود در هسته بر جرم اتم تأثیر می گذارد اما خصوصیات شیمیایی آن نیست. بنابراین ، یک هسته با شش پروتون و شش نوترون دارای خواص شیمیایی یکسان با یک هسته با شش پروتون و هشت نوترون خواهد بود ، اگرچه دو توده متفاوت خواهند بود. گفته می شود هسته های با تعداد پروتونهای مشابه اما تعداد نوترونهای مختلف ایزوتوپهای یکدیگر هستند. تمام عناصر شیمیایی ایزوتوپ های زیادی دارند.

[caption id="" align="alignnone" width="664"]تحقیق درباره اتم ایزوتوپ های هیدروژن[/caption]

ایزوتوپهای هیدروژناین تصویر سه ایزوتوپ عنصر هیدروژن را نشان می دهد. هر سه شکل یک پروتون (صورتی) و یک الکترون (سبز تیره) دارند اما در تعداد نوترون ها (خاکستری) در هسته تفاوت دارند. پروتیوم یا هیدروژن معمولی (بالا) هیچ نوترون ندارد. دوتریوم یا هیدروژن 2 (پایین سمت چپ) دارای یک نوترون است. تریتیوم یا هیدروژن 3 (پایین سمت راست) دارای دو نوترون است.

معمولاً با دادن مجموع تعداد پروتون ها و نوترون های موجود در هسته ، ایزوتوپ های مختلف را توصیف می کنیم - مقداری به نام اتمی عدد جرمی . در مثال بالا ، اتم اول کربن -12 یا 12 درجه سانتیگراد نامیده می شود (زیرا شش پروتون و شش نوترون دارد) ، در حالی که دوم کربن -14 یا 14 درجه سانتیگراد است.

جرم اتم ها بر حسب اندازه گیری می شوند واحد جرم اتمی، تعریف شده است که به 1 / 12 از جرم یک اتم کربن 12 یا 1.660538921 × 10 -24 گرم است. جرم یک اتم از جرم هسته به اضافه ی الکترون ها تشکیل شده است ، بنابراین واحد جرم اتمی دقیقاً برابر با جرم پروتون یا نوترون نیست .

شارژ ، جرم و چرخش

آزمایش قطره روغن میلکان

آزمایش قطرهروغنآزمایش قطرهروغن 

دانشمندان از اواخر قرن 19 می دانند که این الکترون دارای بار الکتریکی منفی است . ارزش این بار برای اولین بار توسط فیزیکدان آمریکایی رابرت میلکان بین سالهای 1909 و 1910 اندازه گیری شد . در آزمایش قطره روغن میلکان ، او قطرات روغن ریز را در یک محفظه حاوی غبار روغنی معلق کرد. وی با اندازه گیری میزان ریزش قطره روغن توانست وزن آنها را تعیین کند. قطره های روغنی که دارای بار الکتریکی هستند (به عنوان مثال با اصطکاک هنگام حرکت از طریق هوا) حاصل می شود و با اعمال نیروی الکتریکی می توانند کند شوند یا متوقف شوند . با مقایسه نیروی الکتریکی اعمال شده با تغییرات در حرکت، Millikan قادر به تعیین بار الکتریکی در هر قطره بود. بعد از اینکه قطره های زیادی را اندازه گرفت ، دریافت که اتهامات مربوط به همه آنها چند برابر ساده از یک عدد واحد است. این واحد اصلی شارژ بر روی الکترون بود و بارهای مختلف در مورد قطره های روغن مربوط به کسانی بود که دارای 2 ، 3 ، 4 ، ... الکترون اضافی روی آنها بودند. اتهام به وجود الکترون در حال حاضر پذیرفته می شود 1.602176565 × 10 -19 کولن . برای این کار Millikan در سال 1923 برنده جایزه نوبل فیزیک شد.

آزمایش آزمایش قطره روغن میلکان در فاصله سالهای 1909 و 1910 فیزیکدان آمریکایی رابرت میلکان یک سری آزمایشات قطره روغن انجام داد. وی با مقایسه نیروی الکتریکی اعمال شده با تغییرات در حرکت قطرات روغن ، توانست بار الکتریکی را در هر قطره تعیین کند. وی دریافت که همه قطره ها دارای بارهایی هستند که تکثیر ساده یک عدد واحد ، بار اصلی الکترون است.

تحقیق درباره اتم آزمایش آزمایش قطره روغن میلکان در فاصله سالهای 1909 و 1910 فیزیکدان آمریکایی رابرت میلکان یک سری آزمایشات قطره روغن انجام داد. وی با مقایسه نیروی الکتریکی اعمال شده با تغییرات در حرکت قطرات روغن ، توانست بار الکتریکی را در هر قطره تعیین کند. وی دریافت که همه قطره ها دارای بارهایی هستند که تکثیر ساده یک عدد واحد ، بار اصلی الکترون است.دایره المعارف بریتانیکا ، شرکت

بار در پروتون از نظر بزرگی برابر با الکترون است اما در علامت مخالف است - یعنی پروتون بار مثبت دارد. از آنجا که بار الکتریکی متضاد یکدیگر را جذب می کند ، بین الکترون ها و پروتون ها یک نیروی جذاب وجود دارد . این نیرو همان چیزی است که الکترون ها را در مدار خود در اطراف هسته نگه می دارد ، چیزی شبیه به راهی که گرانش زمین را در مدار خورشید نگه می دارد .

دارای یک الکترون جرم در حدود 9.109382911 × 10 -28 گرم است. جرم پروتون یا نوترون حدود 1836 برابر بیشتر است. این توضیح می دهد که چرا جرم یک اتم در درجه اول توسط جرم پروتون ها و نوترون های موجود در هسته تعیین می شود.

الکترون خصوصیات ذاتی دیگری دارد. یکی از این موارد چرخش نام دارد . الکترون را می توان چیزی شبیه زمین دانست و به دور یک محور چرخش می چرخد. در حقیقت ، بیشتر ذرات ابتدایی این خاصیت را دارند. با این حال ، بر خلاف زمین ، آنها در دنیای زیر دریایی وجود دارند و طبق قوانین اداره می شوندمکانیک کوانتومی . بنابراین ، این ذرات نمی توانند به هیچ وجه دلخواه بچرخند ، بلکه فقط با سرعت خاص مشخص می شوند. این نرخ می تواند 1 / 2 ، 1، 3 / 2 ، 2، ... بار یک واحد اساسی چرخش است. مانند پروتون و نوترون، الکترون اسپین 1 / 2 .

ذرات با چرخش نیم عدد صحیح ، فیزیکدان ایتالیایی آمریکایی ، انریکو فرمی ، که خصوصیات آنها را در نیمه اول قرن بیستم بررسی کرده است ، فرمیون نامیده می شوند . فرمیونها یک ویژگی مهم دارند که به توضیح چگونگی ترتیب قرار دادن الکترون ها در مدار خود و همچنین نحوه قرار گرفتن پروتون ها و نوترون ها در هسته کمک می کند. آنها مشمول این موارد هستنداصل محرومیت پائولی (نامگذاری شده برای فیزیکدان اتریشی ولفگانگ پائولی ) است که بیان می کند که هیچ دو فرمیون نمی توانند همان حالت را اشغال کنند - به عنوان مثال ، دو الکترون موجود در اتم هلیوم در صورت داشتن یک مدار یکسان باید دارای چرخش های مختلف باشند.

تحقیق درباره اتم از آنجا که می توان الکترون ریسندگی را به عنوان یک بار الکتریکی متحرک در نظر گرفت ، می توان الکترون ها را به عنوان الکترومغناطیس ریز تصور کرد . این بدان معنی است که مانند هر آهنربای دیگر ، یک الکترون با پیچاندن به حضور یک میدان مغناطیسی پاسخ می دهد . (به یک سوزن قطب نما فکر کنید که تحت تأثیر میدان مغناطیسی زمین به سمت شمال حرکت می کند.) این واقعیت معمولاً با بیان اینکه الکترون ها دارایگشتاور مغناطیسی . در فیزیک ، لحظه مغناطیسی قدرت یک میدان مغناطیسی را به گشتاور تجربه شده توسط یک جسم مغناطیسی مرتبط می کند. از آنجا که از اسپین ذاتی خود، الکترون یک لحظه مغناطیسی داده شده توسط -9.28 × 10 -24 ژول در هر تسلا .

تحقیق درباره تاریخچه شناسایی اتم

تحقیق درباره اتم مواد متنوعی که روزانه در آزمایش و تجربه با آن روبه رو هستیم، متشکل از اتم‌های گسسته است.

وجود چنین ذراتی برای اولین بار توسط فیلسوفان یونانی مانند

دموکریتوس (Democritus) ، لئوسیپوس (Leucippus) و اپیکورینز (Epicureanism)

ولی بدون ارائه یک راه حل واقعی برای اثبات آن ، پیشنهاد شد.

سپس این مفهوم مسکوت ماند تا زمانیکه در قرن 18 راجر بسکوویچ (Rudjer Boscovich)

آنرا احیاء نمود و بعد از آن توسط جان دالتون (John Dalton) در شیمی بکار برده شد.

راجر بوسویچ نظریه خود را بر مبنای مکانیک نیوتنی قرارداد و آنرا در سال 1758 تحت عنوان:

Theoria philosophiae naturalis redacta ad unicam legem virium in natura existentium

چاپ نمود.

براساس نظریه بوسویچ ، اتمها نقاط بی‌اسکلتی هستند که بسته به فاصله آنها از یکدیگر ،

نیروهای جذب کننده و دفع کننده بر یکدیگر وارد می‌کنند.

جان دالتون از نظریه اتمی برای توضیح چگونگی ترکیب گازها در نسبتهای ساده ، استفاده نمود.

در اثر تلاش آمندو آواگادرو (Amendo Avogadro) در قرن 19، دانشمندان توانستند تفاوت میان اتم‌ها و مولکول‌ها را درک نمایند.

در عصر مدرن ، اتم‌ها ، بصورت تجربی مشاهده شدند.

تحقیق درباره اندازه اتم

اتم‌ها ، از طرق ساده ، قابل تفکیک نیستند، اما باور امروزه بر این است که اتم از ذرات کوچکتری تشکیل شده است. قطر یک اتم ، معمولا میان 10pm تا 100pm متفاوت است.

ذرات درونی اتم

در آزمایش‌ها مشخص گردید که اتم‌ها نیز خود از ذرات کوچکتری ساخته شده‌اند. در مرکز یک هسته کوچک مرکزی مثبت متشکل از ذرات هسته‌ای ( پروتون‌ها و نوترون‌ها ) و بقیه اتم فقط از پوسته‌های متموج الکترون تشکیل شده است. معمولا اتم‌های با تعداد مساوی الکترون و پروتون ، از نظر الکتریکی خنثی هستند.

طبقه‌بندی اتم‌ها

اتم‌ها عموما برحسب عدد اتمی که متناسب با تعداد پروتون‌های آن اتم می‌باشد، طبقه‌بندی می‌شوند. برای مثال ، اتم های کربن اتم‌هایی هستند که دارای شش پروتون می‌باشند. تمام اتم‌های با عدد اتمی مشابه ، دارای خصوصیات فیزیکی متنوع یکسان بوده و واکنش شیمیایی یکسان از خود نشان می‌دهند. انواع گوناگون اتم‌ها در جدول تناوبی لیست شده‌اند.

اتم‌های دارای عدد اتمی یکسان اما با جرم اتمی متفاوت (بعلت تعداد متفاوت نوترون‌های آنها) ، ایزوتوپ نامیده می‌شوند.

تحقیق درباره ساده‌ترین اتم

ساده‌ترین اتم ، اتم هیدروژن است که عدد اتمی یک دارد و دارای یک پروتون و یک الکترون می‌باشد. این اتم در بررسی موضوعات علمی ، خصوصا در اوایل شکل‌گیری نظریه کوانتوم ، بسیار مورد علاقه بوده است.

واکنش شیمیایی اتم‌ها

واکنش شیمیایی اتم‌ها بطور عمده‌ای وابسته به اثرات متقابل میان الکترون‌های آن می‌باشد. خصوصا الکترون‌هایی که در خارجی‌ترین لایه اتمی قرار دارند، به نام الکترون‌های ظرفیتی ، بیشترین اثر را در واکنش‌های شیمیایی نشان می‌دهند. الکترون‌های مرکزی (یعنی آنهایی که در لایه خارجی نیستند) نیز موثر می‌باشند، ولی بعلت وجود بار مثبت هسته اتمی ، نقش ثانوی دارند.

تحقیق درباره پیوند میان اتم‌ ها

تحقیق درباره اتم اتم‌ها تمایل زیادی به تکمیل لایه الکترونی خارجی خود و (یا تخلیه کامل آن) دارند. لایه خارجی هیدروژن و هلیم جای دو الکترون و در همه اتمهای دیگر طرفیت هشت الکترون را دارند. این عمل با استفاده مشترک از الکترونهای اتم‌های مجاور و یا با جدا کردن کامل الکترون‌ها از اتمهای دیگر فراهم می‌شود. هنگامیکه الکترونها در مشارکت اتمها قرار می گیرند، یک پیوند کووالانسی میان دو اتم تشکیل می‌گردد. پیوندهای کووالانسی قویترین نوع پیوندهای اتمی می‌باشند.

یون

هنگامیکه بوسیله اتم ، یک یا چند الکترون از یک اتم دیگر جدا می‌گردد، یون‌ها ایجاد می‌شوند. یون‌ها اتم‌هایی هستند که بعلت عدم تساوی تعداد پروتو ن‌ها و الکترون‌ها ، دارای بار الکتریکی ویژه می‌شوند. یون‌هایی که الکترون‌ها را برمی‌دارند، آنیون (anion) نامیده شده و بار منفی دارند. اتمی که الکترون‌ها را از دست می‌دهد کاتیون (cation) نامیده شده و بار مثبت دارد.

پیوند یونی

کاتیون‌ها و آنیون‌ها بعلت نیروی کولمبیک (coulombic) میان بارهای مثبت و منفی ، یکدیگر را جذب می‌نمایند. این جذب پیوند یونی نامیده می‌شود و از پیوند کووالانسی ضعیفتر است.

مرز مابین انواع پیوندها

همانطور که بیان گردید، پیوند کوالانسی در حالتی ایجاد میشود که در آن الکترون‌ها بطور یکسان میان اتمها به اشتراک گذارده می‌شوند، درحالیکه پیوند یونی در حالی ایجاد می‌گردد که الکترون‌ها کاملا در انحصار آنیون قرار می‌گیرند. بجز در موارد محدودی از حالتهای خیلی نادر ، هیچکدام از این توصیف‌ها کاملا دقیق نیست. در بیشتر موارد پیوندهای کووالانسی ، الکترون‌ها بطور نامساوی به اشتراک گذارده میشوند، بطوریکه زمان بیشتری را صرف گردش بدور اتم‌های با بار الکتریکی منفی‌تر می‌کنند که منجر به ایجاد پیوند کووالانسی با بعضی از خواص یونی می‌گردد.

بطور مشابهی ، در پیوندهای یونی ، الکترون‌ها اغلب در مقاطع کوچکی از زمان بدور اتم با بار الکتریکی مثبت‌تر می‌چرخند که باعث ایجاد بعضی از خواص کووالانسی در پیوند یونی می‌گردد .

اتم اولیه

ریشه لغوی و تاریخچه

کلمه اتم از واژه یونانی Atomos به معنی (تقسیم‌نا‌پذیر) گرفته شده ‌است. اعتبار نخستین نظریه اتمی را بطور معمول از یونانیان باستان می‌دانند اما ممکن است خاستگاه این مفهوم در تمدنهای پیش از یونان باشد. نظریه اتمی (لوسیپوس) و (موکرتیس) که در قرن پنجم قبل از میلاد مسیح ‌می‌زیستند مدعی آن است که تقسیم پی‌درپی ماده در نهایت به اتمهایی می‌رسد که امکان تقسیم بیشتر ندارند.

ارسطو در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح نظریه اتمی را نپذیرفت. او باور داشت که بطور فرضی ماده بی‌پایان به ذرات کوچک و کوچکتر تقسیم می‌شود. این نظریه دو هزار سال بصورت اندیشه محض باقی ماند. رابرت بویل در سال 1661 و ایزاک نیوتون در سال 1687 وجود اتمها را پذیرفتند.

نظریه اتمی دالتون

جان دالتون نظریه اتمی را بگونه‌ای طرح کرد که شاخص برجسته‌ای در تاریخ شیمی شد. این نظریه در سالهای 1803 تا 1808 نصج گرفت. در آن زمان دانشمندان بسیاری معتقد بودند که ماده از اتم‌ها ترکیب یافته است اما دالتون از این هم پیش رفت. او طرحی برای نظریه اتمی بوجود آورد که می‌توانست قوانین تغییر شیمیایی را توضیح دهد و با نسبت دادن جرمهای نسبی به اتمهای عناصر گوناگون به مفهوم نظریه اتمی صورت کمی داد.

اصول موضوع نظریه دالتون

  1. عناصر از ذرات بی‌نهایت کوچکی که اتم نامیده می‌شوند ترکیب یافته‌اند. تمام اتمهای یک عنصر یکسان و اتمهای عناصر گوناگون متفاوت‌اند.

در واکنشهای شیمیایی اتمها از هم جدا می‌شوند و به هم می‌پیوندند. در این واکنش هیچ اتمی ایجاد

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلو د فایل اتم

۲۴ آبان ۹۸ ، ۲۳:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشکده ها 01

تحقیق درباره ایزوتوپ

تحقیق درباره ایزوتوپ ، ایزوتوپ ها انواع عنصر شیمیایی خاص هستند که در تعداد نوترون و به تبع آن در تعداد نوکلون تفاوت دارند . تمام ایزوتوپ های یک عنصر معین دارای تعداد پروتون های یکسانی هستند اما تعداد نوترون های مختلفی در هر اتم دارند .

اصطلاح ایزوتوپ از isos ریشه های یونانی ( ἴσος "برابر") و topos ( τόπος "مکان") به معنی "همان مکان" تشکیل شده است. بنابراین ، معنای نام اصلی این است که تحقیق ایزوتوپهای مختلف یک عنصر واحد در جدول تناوبی همان موقعیت را اشغال می کنند .

توسط یک پزشک و نویسنده اسکاتلندی مارگارت تاد در سال 1913 به پیشنهاد فریدریک سوددی ، شیمی دان ، ابداع شد .

تعداد پروتونهای موجود در هسته اتم به عدد اتمی گفته می شود و برابر با تعداد الکترون های موجود در اتم خنثی (غیر یونیزه شده) است. هر عدد اتمی یک عنصر خاص را مشخص می کند ، اما نه ایزوتوپ. یک اتم یک عنصر معین ممکن است طیف گسترده ای از تعداد نوترون های آن داشته باشد. تعداد هسته ها (هم پروتون و هم نوترون) در هسته تعداد جرم اتم است و هر ایزوتوپ یک عنصر معین دارای عدد جرم متفاوتی است.

به عنوان مثال ، کربن -12 ، کربن 13 و کربن -14 سه ایزوتوپ کربن عنصر به ترتیب با تعداد جرم 12 ، 13 و 14 هستند. عدد اتمی کربن 6 عدد است ، بدین معنی که هر اتم کربن 6 پروتون دارد به طوری که تعداد نوترونهای این ایزوتوپها به ترتیب 6 ، 7 و 8 است.

تحقیق درباره ایزوتوپ

در سال ١٢٣٩ شمسی (١٩١٠م) دانشمندان با مشکلی مواجه شدند و آن اینکه بعضی محصولات واپایشی ها. خواص شیمیایی یکسانی داشتند ولی خواص فیزیکی آنها متفاوت بود. "سدی" که یک دانشمند (شیمی دان) انگلیسی است متوجه شد محصول نهایی و پایدار واپاشی اورانیم یا رادیم خواص شیمیایی سرب را دارد.

همچنین محصول نهایی واپاشی توریوم نیز خواص شیمیایی سرب را دارد ولی همه آنها جرم اتمی متفاوت با سرب معمولی (طبیعی) داشتند. به عنوان مثالی دیگر، هسته هایی با عدد اتمی ٦ که مربوط به کربن هستند یافت می‌شدند که عدد جرمی آنها ١٢ نبود بلکه ١٣ و ١٤ بود.
حال این سؤال پیش آمد که آیا در جدول تناوبی باید جای جدایی بر آنها در نظر گرفت؟
دانشمندان به این نتیجه رسیدند که هر خانه جدول متناوبی می‌تواند معرف عنصری باشد که از نظر شیمیایی با عنصر دیگر تفاوت دارد. به همین خاطر عناصری که خواص شیمیایی یکسانی داشتند (عدد اتمی یکسان) ولی از نظر فیزیکی خواص متفاوت نشان می‌دادند (عدد جرمی متفاوت داشتند) را ایزوتوپ نامیدند. ایزوتوپ از دو کلمه به معنی هم و دیگری به معنی جا اقتباس شده است و تداعی کننده اینست که این عناصر در یک خانه جدول تناوبی جای می‌گیرند.

جریان خون

مقدار کمی از یک ایزوتوپ رادیو اکتیو به درون جریان خون بیمار تزریق می شود . سپس مسیر آن توسط آشکارسازهای خاصی که فعالیت رادیواکتیویته را مشخص می کنند دنبال می شود . این اطلاعات به یک کامپیوتر داده می شود ، که صفحه آن هر گونه اختلالی ، مانند انعقاد خون در رگها ، را نشان می دهد . با استفاده از روشی مشابه ، می توان از ایزوتوپها برای مطالعه جریان مایعات در تاسیسات شیمیایی نیز استفاده کرد.

فرسودگی ماشین آلات

آهنگ فرسودگی ماشین آلات صنعتی را نیز می توان با استفاده از ایزوتوپها اندازه گرفت . مقادیر اندکی از ایزوتوپهای رادیواکتیو به بخشهای فلزی ماشین آلات ، مانند یاتاقانها و رینگ وپیستونها اضافه می شود . سپس سرعت فرسودگی با اندازه گرفتن رادیواکتیویته روغنی که برای روغنکاری این بخشها به کار رفته است مححاسبه می شود.

تحقیق درباره ایزوتوپ های عناصر:‏

اتم های یک عنصر از اجتماع ذرات بنیادی به نام

پروتون ، نوترون و الکترون تشکیل یافته اند. پروتون بار مثبت و ‏الکترون بار منفی و نوترون فاقد بار است. تعداد پروتون ها نام و محل قرار گرفتن عنصر در جدول تناوبی ‏‏(جدول مندلیف) مشخص می شود. اتم اورانیوم در خانه شماره 92 قرار دارد. یعنی دارای 92 پروتون است. ‏تعداد نوترون ها در اتم های مختلف یک عنصر همواره یکسان نیست که برای مشخص کردن آنها از کلمه ‏ایزوتوپ استفاده می شود.

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود فایل ایزوتوپ

۲۴ آبان ۹۸ ، ۲۲:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشکده ها 01

مقاله در مورد آکوستیک معماری

مقاله در مورد آکوستیک معماری ، آکوستیک معماری ، رابطه بین صدا تولید شده در یک فضا و شنوندگان آن ، از اهمیت ویژه ای در طراحی سالن های کنسرت و سالن های اجتماعات برخوردار است. طراحی آکوستیک خوب موضوعاتی مانند زمان واژگونی را در نظر می گیرد. جذب صدا مواد تمام شده؛ مداحان؛ سایه های صوتی؛ صمیمیت صدا ، بافت و ترکیب؛ و سر و صدای خارجی اصلاحات معماری (به عنوان مثال ، پوسته های ارکسترال ، سایبان ها ، و سقفها و دیوارهای عایق بندی یا زاویه دار) ممکن است به عنوان عناصر تمرکز برای بهبود کیفیت صدا عمل کنند .

پاورپوینت درباره آکوستیک های معماری

اگرچه آکوستیک معماری حداقل 2،000 سال است که بخشی جدایی ناپذیر در طراحی سازه ها است ، اما موضوع در ابتدای قرن بیستم فقط توسط مبانی علمی محکم قرار گرفت.والاس سابین . سابین خاطرنشان کرد: مهمترین مقدار در تعیین مناسب بودن آکوستیک یک اتاق برای یک مصارف خاص ، میزان آن استزمان reverberation ، و او یک پایه علمی فراهم کرد که با استفاده از آن می توان زمان Reverberation را تعیین و یا پیش بینی کرد.

هنگامی که یک منبع موج صدا را در یک اتاق ایجاد می کند یاسالن ، ناظران شنیدن نه تنها موج صوتی تبلیغ طور مستقیم از منبع بلکه هزاران بازتاب ازدیوارها ،طبقه ، وسقف . این دومین موج موج منعکس شده یا صدای بازتاب دهنده را تشکیل می دهند. پس از متوقف شدن منبع ، می توان صدای reverberant را برای مدتی شنید که نرم تر می شود.

زمان لازم ، پس از قطع منبع صدا ، برای کاهش شدت مطلق با ضریب 10 6 — یا به طور مساوی ، زمان افت سطح شدت توسط 60 دسی بل کاهش می یابد — به عنوان زمان reverberation ( RT ، گاهی اوقات نیز گفته می شود) تعریف شده است. به عنوان RT 60 ).

سابین تشخیص داد که زمان واژگون شدن سالن اجتماعات با حجم سالن اجتماعات و توانایی دیوارها ، سقف ، کف و محتویات اتاق ارتباط دارد.صدا را جذب می کند . وی با استفاده از این فرضیات ، رابطه تجربی را بیان کرد که از طریق آن می توان زمان واکنش را تعیین کرد: RT = 0.05 V / A ، در جایی که RT زمان واژگونی در ثانیه است ، V حجم اتاق در پاهای مکعب و A است. جمعمیزان جذب صدا از اتاق ، توسط واحد اندازه گیری می شودسابین . صندوق عقب جذب معادل یک فوت مربع از سطح کاملاً جذب کننده است - برای مثال ، سوراخ یک فوت مربعی در یک دیوار یا پنج فوت مربع از سطح که 20 درصد از صدای قابل توجه را جذب می کند.

هر دو طراحی و تجزیه و تحلیل آکوستیک اتاق با این معادله آغاز می شود. با استفاده از معادله و ضرایب جذب موادی که دیوارها از آنها ساخته می شوند ، می توان تقریب را برای نحوه عملکرد اتاق به صورت صوتی بدست آورد. جاذب ها و بازتاب دهنده ها یا ترکیبی از این دو ، می توانند برای تغییر زمان واژگونی و وابستگی فرکانس آن استفاده شوند ، در نتیجه به مطلوب ترین ویژگی ها برای مصارف خاص دست یابند. ضرایب جذب نماینده - نشان دهنده کسری از موج ، به عنوان تابعی از فرکانس ، که هنگام برخورد صدا به مواد مختلف جذب می شود - در قسمت داده شده استجدول. جذب از تمام سطوح اتاق به هم اضافه می شود تا جذب کل ( A ) به دست آید.

مقاله در مورد آکوستیک معماری

این مقاله در 54 اسلاید پاورپوینت تهیه و تنظیم شده است .

مفاهیم اولیه استاندارد میدان آکوستیک

کمیت فشار در فراگیره در حالت تعادل در همه نقاط آن یکسان می‌باشد. چنانچه در چنین فراگیره حالت تعادل در یکی از نقاط آن متزلزل شود (به عنوان مثال فشار در یک نقطه بیشتر می‌شود) این حالت ناپایدار در همه جهات در فراگیره منتشر شده به شکل موج پدیدار می‌شود (نظیر افتادن سنگ در آب آرام).

تندی آوا

تندی آوا که به آن سرعت ذرات فراگیره نیز می‌گویند درگیر با فشار آوا و اندازه وابسته به هم می‌باشند. تندی آوا خود وابسته به بسامد و دامنه نوسان ذرات است که مقداری متغیر ولی تکراری است. به این معنی که تندی آوا به سرعت حرکت ذرات فراگیره در حول نقطه حالت تعادلشان گفته می‌شود. هرچه انرژی ساماندهی آوا (یا به بیان دیگر بلندی آوا) بیشتر باشد به همان نسبت نیز تندی و فشار آوا بیشتر می‌شود.

1- انتشار آوا در فضای باز و بسته

چگونگی انتشار آوا در یک فضای باز که دیواری آنرا محدود نکرده باشد تنها بستگی به ساختمان هندسی سرچشمه دارد. از این رو کاهش شدت آوا (انرژی آکوستیکی) که در هر ثانیه از یک مترمربع می‌گذرد،‌با فاصله آن از سرچشمه بستگی پیدا می‌کند و تنها از ابعاد هندسی آن تابع است و به فرکانس بستگی ندارد « تباهی هندسی انتشار آوا » نامیده می‌شود. افزون بر تباهی هندسی آوا کاهش‌های دیگری مانند تباهی در فضا (تباهی هوا – تباهی بخار آب و مه – تباهی باد...) یا تباهی در زمین (تباهی در گل و گیاه...) نیز به شدت آوا در کاهش می‌دهند.

از این رو برای پیشگیری از آزاد آوا (نوفه) با بهره گیری از تباهنده‌های نامبرده یا تباهنده‌های ویژه دیگر (مانند دیوارک‌های بازدارنده یا گذراندن سرچشمه در ژرفای زمین) کوشش می‌شود که آزاد نوفه را کاهش دهند.

آوا به شیوه چشمگیری کاهش می‌یابد. زیرا اندازه این بازدارنده‌ها (کوه و تپه) چندین بار بزرگتر از طول موج آواهای بم می‌باشند. از این رو به خوبی می‌توان دریافت که چرا آوای قطاری که از دره‌ها و گودی‌ها می‌گذرد کمتر آزا دهنده است تا قطاری که از دشت و کوه می‌گذرد. همچنین اتاق‌های سمت حیاط خانه‌ها بیش از اتاق‌های سمت خیابان آرامش دارند.


برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود فایل آکوستیک معماری

۲۴ آبان ۹۸ ، ۱۲:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشکده ها 01

پاورپوینت درباره اسمز معکوس

پاورپوینت درباره اسمز معکوس ،اسمز معکوس یکی از فرایندهایی است که باعث نمک زدایی (یا از بین بردن نمک از آب دریا) می شود. فراتر از آن ، اسمز معکوس برای بازیافت ، تصفیه فاضلاب استفاده می شود و حتی می تواند انرژی ایجاد کند.

مسائل مربوط به آب به یک تهدید جهانی کاملاً جدی تبدیل شده است. با تغییر اوضاع ، اثرات زیست محیطی بی سابقه ای رخ می دهد: جاری شدن سیل در بعضی مناطق ، خشکسالی در برخی دیگر ، بالا آمدن و ریزش سطح دریا. تهدید بیش از حد جمعیت - و تقاضا و آلودگی جمعیت تورم را به آن افزوده شود - و آب به یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی برای تماشای نسل بعدی تبدیل می شود.

تصفیه خانه ها و سیستم های تصفیه آب اکنون در حال سازگاری اسمز معکوس برای رفع برخی از این نگرانی ها هستند. در پرت ، استرالیا (به ویژه خشک و خشک ، اما هنوز هم در دریا احاطه شده است) ، تقریباً 17 درصد از آب آشامیدنی این منطقه آب دریایی نمک زدایی است که از گیاه اسمز معکوس حاصل می شود. طبق اعلام انجمن بین المللی آب شیرین کن ، در سراسر جهان ، اکنون بیش از 13،000 کارخانه آب نمک زدایی وجود دارد.

اما در حالی که می دانیم که اسمز معکوس می تواند آب دریا را به آب آشامیدنی تبدیل کند ، آنچه واقعاً باید درک کنیم چگونگی رخداد روند است. با فرض اینکه درک نسبتاً خوبی در تعریف "معکوس" دارید ، بهتر است قبل از اینکه این دو را در کنار هم قرار دهیم ، به بررسی نحوه عملکرد اسمز بپردازیم.

پاورپوینت درباره اسمز معکوس از کجا استفاده می شود؟

برخلاف اسمز ، ما نمی توانیم به راحتی اسموز معکوس را در بسیاری از شرایط روزمره مشاهده کنیم. این تنها در دهه 1950 بود که محققان شروع به کاوش در مورد چربی زدایی آب اقیانوس که اسمز معکوس را به عنوان یک امکان مطرح کرده بود ، کردند. آنها دریافتند که اعمال فشار روی آب نمکی می تواند برای تولید آب شیرین بیشتر کار کند ، اما مقداری که ایجاد کردند بسیار ناچیز است و در هر مقیاس عملی مفید نیست. چه عوض شد؟

یک فیلتر بسیار پیشرفته تر ، ایجاد شده توسط دو دانشمند UCLA. غشاهای دست ساخته شده از استات سلولی (پلیمر مورد استفاده در فیلم عکس) اجازه می دهد مقادیر بیشتری از آب خیلی سریعتر انجام شود و اولین کارخانه نمک زدایی اس مز معکوس در سال 1965 شروع به اجرای عملیاتی در مقیاس کوچک در کوالینگا ، کالیفرنیا کرد.

که ما را به یکی از رایج ترین کاربردهای اسمز معکوس که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم سوق می دهد: آب شیرین کن این شامل گیاهان بزرگی است (بیش از 100 کشور جهان از نمک زدایی استفاده می کنند) یا عملیات کوچکتر - به عنوان مثال ، نوع فیلتر شما ممکن است برای اطمینان از تأمین نوشیدنی سالم به اردو بزنید

اسمز معکوس نیز یکی از معدود روش هایی است که می توانیم مواد معدنی یا مواد شیمیایی خاصی را از منبع آب خارج کنیم. بعضی از منابع آب دارای فلوریداسیون طبیعی بسیار بالایی هستند که می تواند منجر به فلوروز مینای دندان (دندان های متورم) یا فلوروز اسکلتی شدیدتر (خم شدن واقعی استخوان ها یا قاب اسکلتی فرد) شود. اس مز معکوس می تواند فلوراید یا سایر ناخالصی ها را در مقیاس وسیع به گونه ای فیلتر کند که یک فیلتر مستقر در ذغال سنگ (مانند روشی که معمولاً در خانه ها وجود دارد) نتواند.

مقدمه مقاله در مورد اسمز معکوس

اسمز معکوس ، تکنولوژی مدرنی است که آب را برای مصارف متعددی از جمله نیمه رساناها، خوراک پزی، تکنولوژی زیستی، داروها، تولید برق، نمک زدایی آب دریا و آب خوردنی شهری، تصفیه می نماید.از اولین آزمایشاتی که در سال 1950 انجام شد طی آن هر ساعت چند قطره آب تولید می شد، امروزه نتیجه صنعت اسمز معکوس در تولید مشترک جهانی به بیشتر از 7/1 میلیون گالن در هر روز رسیده است. با افزایش روز افزون تقاضاها برای آب خالص (تصفیه شده) ، رشد صنعت اسمز معکوس در قرن آینده با افزایش روبه رو خواهد شد.

اسمز معکوس در سال 1950 در دانشگاه فلوریدا، جائیکه رید و بوتون که توانستند خاصیت نمک زدایی ممبرن استات سلولزرا شرح دهند، آغاز شد

اسمز چیست؟

اسمز: عبور یا انتشار آب یا سایر حلالها از طریق غشای نیمه نفوذ پذیر است که عبور از املاح حل شده را مسدود می کند.

اگر یک پرده یا لایه نیمه تراوا را در بین دو مایع که از نظر نوع یکسانند ولی از لحاظ چگالی یا غلظت متفاوتند مثلا آب خالص و آب نمک قرار دهیم به طور طبیعی سیستم به طرف تعادل چگالی کل حرکت می کند پس آب خالص شروع به نفوذ از غشاء کرده تا چگالی آب نمک را پایین بیاورد.

  • به این عمل ، اسمز می گویند.

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنیددانلود مقاله در مورد اسمز معکوس

 

۲۳ آبان ۹۸ ، ۱۴:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشکده ها 01

دانلود تحقیق آنژیوگرافی

مقاله در مورد آنژیوگرافی عروق کرونر یک آزمایش است که برای کشف میزان باریک بودن در عروق شما وجود دارد. بیاموزید که چه چیزی را انتظار داشته باشید و چه موقع ممکن است استنت بگیرید.

آنژیوگرافی یک تکنیک تصویربرداری پزشکی است که برای تجسم در داخل یا لومن رگهای خونی و اندام های بدن ، با علاقه خاصی به عروق ، رگ ها و مجاری قلب مورد استفاده قرار می گیرد . این کار به طور سنتی با تزریق ماده حاجب رادیواکتیو در رگ های خونی و تصویربرداری با استفاده از تکنیک های مبتنی بر اشعه ایکس مانند فلوروسکوپی انجام می شود .

مقاله در مورد آنژیوگرافی

پاورپوینت مقاله در مورد آنژیوگرافی

آنژیوگرافی چیست و چگونه انجام می شود؟ آنژیوگرافی یک آزمایش تصویربرداری است که از اشعه X برای مشاهده رگ های خونی بدن استفاده می کند. اشعه ایکس تهیه شده توسط آنژیوگرافی ، آنژیوگرام نامیده می شود. این آزمایش برای مطالعه شریان های باریک ، مسدود ، بزرگ شده یا ناقص در بسیاری از قسمت های بدن از جمله مغز ، قلب ، شکم و پاها استفاده می شود.

آنژیوگرام عروق کرونر اشعه ایکس شریان های قلب است. این میزان و شدت هر بیماری قلبی را نشان می دهد و می تواند به شما کمک کند تا دریابید که قلب شما چقدر خوب کار می کند.

چه اتفاقی می افتد در طی آنژیوگرافی کرونر

برای ایجاد تصاویر با اشعه ایکس ، پزشک شما از طریق یک لوله نازک و انعطاف پذیر به نام سوند ، یک مایع رنگی تزریق می کند. پزشک از یک نقطه دسترسی کاتتر را به داخل شریان مورد نظر چسبان می دهد. نقطه دستیابی معمولاً در بازوی شما است اما می تواند در کشاله ران شما باشد.

این رنگ باعث می شود خون موجود در رگ های خونی در پرتوی ایکس قابل مشاهده باشد و هر منطقه تنگ یا مسدود شده در رگ را نشان دهد. این رنگ بعداً از طریق کلیه ها و ادرار از بدن شما خارج می شود.

چه مدت طول می کشد آنژیوگرافی؟

می توانید انتظار داشته باشید که این تست نیم ساعت طول بکشد ، اگرچه بعضی اوقات می تواند طولانی تر شود. در طی عمل شما توسط یک مانیتور قلبی نظارت می شود که ضربان قلب و ریتم شما را ثبت می کند. اگر هر زمان احساس ناخوشایندی کردید یا احساس ناراحتی کردید ، باید به یکی از کارمندان بیمارستان بگویید.

اگر در هنگام آنژیوگرافی خود استنت را وارد کنید ( آنژیوپلاستی ) ، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.

چه موقع می توانم بعد از آنژیوگرافی به خانه بروم؟

ممکن است به دنبال این عمل چندین ساعت یا یک شب در بیمارستان بمانید. ممکن است از شما خواسته شود مایعات بنوشید تا از کمبود آب بدن جلوگیری شود و رنگ چربی را از کلیه های خود بریزید.

قبل از رفتن به خانه ، یک پرستار به شما می آموزد که چگونه سایت را برای خونریزی بررسی کنید و توضیح دهید که اگر این اتفاق رخ دهد چه کاری باید انجام دهید. اگر کشاله ران محلی بود ، از شما خواسته می شود برای جلوگیری از خونریزی به مدت یک هفته از بلند کردن و صاف کردن اجتناب کنید.

خطرات مرتبط با آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

مانند تمام مراحل پزشکی ، هر دو خطرات و مزایای آن با داشتن آنژیوگرافی عروق کرونر و آنژیوپلاستی همراه هستند .

با پزشک ، پرستار و دیگر متخصصان بهداشت در مورد خطرات و مزایای شما و هرگونه نگرانی که ممکن است در میان بگذارید. تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند اطلاعات بیشتری در مورد شرایط فردی و میزان خطر شما به شما بدهد.

عوارض جزئی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی زیر پوست در محل زخم - این باید بعد از چند روز بهبود یابد ، اما در صورت نگرانی لطفا با پزشک معالج خود تماس بگیرید
  • کبودی - معمولاً کبودی از سوند برای چند هفته معمول است
  • حساسیت نسبت به رنگ کنتراست استفاده شده و باعث ایجاد علائمی مانند بثورات می شود - قبل از انجام عمل باید در مورد هرگونه حساسیتی که با پزشک متخصص قلب دارید صحبت کنید.

عوارض جدی تر نادر است ، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • صدمه به شریان در بازو یا کشاله ران از سوند ، احتمالاً در خون رسانی به اندام تأثیر می گذارد
  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • آسیب به کلیه ها که ناشی از رنگ کنتراست است
  • در صورت طولانی تر شدن روش ، آسیب بافت ناشی از اشعه X است
  • خونریزی جدی
  • مرگ.

شما به احتمال زیاد عوارض را بر اساس:

  • سن شما - هر چه سن شما بیشتر باشد ، خطر شما بیشتر است
  • اگر این روش برنامه ریزی شده است یا درمان فوریت های پزشکی - درمان اورژانس همیشه خطرناک است زیرا زمان کمتری برای برنامه ریزی وجود دارد و بیمار تمایلی به شروع آن ندارد
  • اگر بیماری کلیوی دارید - رنگ مورد استفاده در طی آنژیوپلاستی گاهی اوقات می تواند آسیب بیشتری به کلیه های شما وارد کند
  • اگر یک یا چند شریان کرونر مسدود شده دارید
  • اگر سابقه بیماری جدی قلبی دارید.

اگر تصاویر حاصل از آنژیوگرافی شما باریک یا انسداد را نشان می دهد که می توان بلافاصله درمان کرد ، ممکن است متخصص قلب و عروق شما تصمیم به ادامه و قرار دادن یک استنت در یکباره ( آنژیوپلاستی ) ، به عنوان بخشی از همین روش بگیرید.


تاریخچه

این روش در ابتدا روی حیوانات آزمایشگاه انجام شد و برای اولین بار توسط ورنر فورسمن بر روی انسان صورت گرفت.هدف فورسمن ابداع روشی برای رساندن مستقیم داروها به درون قلب است و امروزه به عنوان یک روش تشخیصی استفاده می شود.

امروزه سالانه بیش از یک میلیون انژیو گرافی برای اهداف تشخیصی و درمانی انجام می شود.

مقدمه مقاله در مورد آنژیوگرافی

مقاله در مورد آنژیوگرافی بر اساس آخرین آمارها بیشتر مرگ و میر انسانی حاکی از بیماری های قلب و عروقی و بیماری های عروق مغزی است

بنابراین تجهیزاتی که بتواند وضعیت قلبی را به صورت تصویر گویا بر روی فیلم یا مانیتور به پزشک گزارش نماید نقش مهمی در تشخیص و درمان این بیماری ها دارد

آنژیوگرافی روندیست که دقیق ترین اطلاعات ممکن از عروق در اختیار پزشک می گذارد.واژه آنژیوگرافی از دو کلمه ی آنژیو به معنای رگ و کلمه ی گرافی به معنای ثبت کردن است

تجهیزات اصلی یک سیستم آنژیوگرافی:

Catheterization table                   1- تخت آنژیوگراف

C-ARM stand                                          2- سی آرم

Ceiling suspension                 3- نگه دارنده های سقفی

4- انژکتور اتوماتیک مواد حاجب

Film changer                                      5- فیلم چنجر

کرونری آنژیوگرام :

  • یک لوله ی کوچک در داخل سیاهرگ برای تزریق مایعات و داروها
  • مشاهده ی مستمر تعداد ضربان و ریتم قلب (چسب الکترود)
  • موی ناحیه ای که کاتتر وارد می شود را تراشیده و شسته و تمیز
  • بدن با پوشش استریل پوشانده شده
  • ارامش بخش خفیف داده می شود
  • بی حسی موضعی در قسمتی که کاتتر وارد می شود
  • لوله ی تو خالی به داخل سرخرگ وارد می شود
  • سیم راهنما و کاتتر وارد لوله می شود
  • ماده ی رنگی حاجب تزریق
  • فیلم برداری بوسیله اشعه ایکس شروع می شود

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود مقاله آنژیوگرافی

۲۳ آبان ۹۸ ، ۰۱:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشکده ها 01

مقاله اپسونیزاسیون و فاگوسیتوز

مقاله اپسونیزاسیون و فاگوسیتوز در یک فایل پاورپوینت در 48 اسلاید  تهیه و تنظیم شده است که مناسب برای دانشجویان عزیز و ..

برای دانلود تحقیق ما قسمتی از متن را در قسمت زیر برای کاربران عزیز قرار خواهیم داد تا مروری بر خلاصه ی از این مقاله اپسونیزاسیون و فاگوسیتوز را داشته باشند.

پاورپوینت مقاله در مورد اپسونیزاسیون و فاگوسیتوز

  • اپسونیزاسیون و فاگوسیتوز
  • تحریک پاسخ های التهابی
  • سیتولیز
  • پاکسازی کمپلکسهای ایمنی و سلولهای مرده
  • تسهیل فعال سازی سلولهای B و شروع پاسخ های ایمنی هومورال

سیستم کمپلمان شامل پروتئینهای پلاسمایی و غشایی می باشد که با یکدیگر و با سایر مولکولهای سیستم ایمنی واکنش می دهند

این سیستم بوسیله میکروبها و یا آنتی بادیهایی که به  میکروبها وسایر آنتی ژنهاچسبیده اندفعال می شود

فعال شدن این سیستم بوسیله پروتئینهای تنظیمی که در سطح سلولهای طبیعی میزبان وجود دارند مهارمی شود

Regulation of complement activation

برای جلوگیری از فعالیت کمپلمان روی سلولهای طبیعی میزبان و برای محدود کردن مدت فعالیت کمپلمان حتی روی سلولهای میکروبی و کمپلکسهای Ag-Ab این مکانیسمهای کنترلی و تنظیمی نیاز

Regulatory mechanisms

تنظیم و کنترل فعالیت سیستم کمپلمان در مراحل مختلفی (از ابتدا تا انتهای فعالیت) برروی سلولهای میزبان صورت می گیرد.

1-مهار شروع فعالیت سیستم

2-مهار تشکیل C3کنورتازها

3- شکستن یا غیر فعال سازی کنورتازها

4-مهار تشکیل کمپلکس حمله به غشاء

انواع مولکولهای کنترلی

—C1INH

—Membrane cofacto protein(MCP)

—Complement receptor-1(CR-1)

—Decay accelerating factor(DAF)

—factor H

—C4-binding protein(C4bp)

—CD59

—Factor I

—S-protein


C1-Inhibitor 

C1INH یک پروتئین پلاسمایی است که در ابتدای فعالیت سیستم عمل می کند.این پروتئین نقش سوبسترای C1r و C1s راتقلید کرده وپس از اتصال C1q  به آنتی بادی وشروع فعالیت سیستم کمپلمان C1INH تحت اثر آنزیم های C1r وC1r شکسته می شود وبطور کووالانس به این پروتئین ها متصل می شودو باعث جداسازی این پروتئینها از C1q می گرددوبنابر این مانع پیشرفت فعالیت سیستم بطریق کلاسیک می شود

 


برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود اپسونیزاسیون و فاگوسیتوز

۲۱ آبان ۹۸ ، ۱۳:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشکده ها 01

مقاله پانل های سقفی و دیواری

مقاله پانل های سقفی و دیواری آکوستیک از ASI Architectural از جنس روکش چوب با پوشش MDF سبک یا صفحه ذرات است. تابلوها می توانند صاف یا با انواع گزینه های سوراخ کردن باشند. پشتیبان آکوستیک را می توان در بالای سقف فیوژن یا پشت پانل های دیواری فیوژن نصب کرد .

پاورپوینت تحقیق در مورد پانل های سقفی و دیواری

فهرست مطالب

  • مقدمه
  • مراحل تولید فوم پلی استایرن
  • شکل دهی فوم ها
  • انبار کردن بلوک ها
  • ویژگی های فوم پلی استایرن
  • مزایای کاربردی فوم های پلی استایرن
  • معایب فوم های پلی استایرن

مقدمه

  • سوئد جزء اولین کشورهایی بود که فوم پلی استایرن را به عنوان یکی از ترموپلاستیک های انبساطی معرفی کرد . تاریخچه کاربرد این محصول در کشورهای غربی به 30 سال می رسد ولی در ایران به طور کامل شناخته شده نیست .
  • تولید قطعات پلی استایرن در قالب بلوک سقفی و عرضه آن به بازار در ایران عملا از سال 1378 آغاز شد و می توان گفت تا به حال عده کثیری از مردم با آن آشنا نیستند

پانل های سقفی و دیواری

 

  • اولین ساختمانهایی که در ایران با این فن اوری ساخته شد ساختمانهای شهرک اکباتان است که این سازه ها توسط شرکتهای آمریکایی ساخته شدند و از بلوکهایی استفاده گردید که از یونولیت و بتن ساخته شده بودند .
  • مواد اولیه پلی استایرن از طریق واردات تامین می شود . گرچه پتروشیمی تبریز این مواد اولیه را تولید می کند اما چون مرغوبیت کافی را ندارد و مواد اشتعال زا هستند ، بیشتر مواد اولیه از کشورهایی نظیر تایوان ، چین و کره وارد می شوند .

تولید فوم پلی استایرن :

سه مرحله در تولید فوم پلی استایرن می توان در نظر گرفت :
درمرحله ابتدایی دانه ها ی پلی استایرن حاوی عامل پف زا وارد یک تانک عمودی مجهز به همزن می شود که از یک طرف آن ورود بخار تعبیر شده است و به نام دیگ مواد پز نامیده می شود . این مرحله را مرحله پیش انبساط می نامند .در این مرحله دانسیته نهایی فوم مشخص می شود .

دانه های منبسط شده در این مرحله تا 40 برابر قبل از انبساط افزایش حجم پیدا می کنند که به آن prepuff ( پرپوف ) می گویند .


برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود پانل های سقفی و دیواری

 

۲۰ آبان ۹۸ ، ۱۲:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشکده ها 01

مقاله در مورد جوشکاری ترمیت

مقاله در مورد جوشکاری ترمیت فرایندی است که از گرما در اثر واکنش گرمازدگی برای تولید انسجام بین فلزات استفاده می کند. این نام از "ترمیت" گرفته شده است ، نام عمومی که به واکنش بین اکسیدهای فلزی و عوامل کاهش دهنده داده می شود. مخلوط ترمیت از اکسیدهای فلزی با گرمای کم سازند و کاهش دهنده فلز تشکیل شده است که در هنگام اکسیداسیون ، از گرمای بالای تشکیل برخوردار هستند. گرمای اضافی تشکیل محصولات واکنش ، منبع انرژی را برای تشکیل جوش فراهم می کند.

اجازه بدین مثالی را مطرح کنیم. اگر ذرات آلومینیومی ریز و اکسیدهای فلزی توسط یک منبع گرمای خارجی مخلوط و مشتعل شوند ، واکنش آلومینوترمی مطابق معادله زیر ادامه خواهد یافت.

رایج ترین واکنش های جوش ترمیتی عبارتند از:

جوشکاری ترمیت

حداکثر دمای نظری برآورد شده از واکنش ذکر شده در بالا 3200 درجه سانتیگراد (5800 درجه فارنهایت) است. در عمل ، گرما بین 2200 درجه سانتیگراد (4000 درجه فارنهایت) و 2400 درجه سانتیگراد (4350 درجه فارنهایت) است. دمای احتراق گرانول های ترمیت که برای جوشکاری استفاده می شود حدود 1200 درجه سانتیگراد است (2200 درجه فارنهایت). بنابراین ، در صورت دور ماندن از منابع گرم باز ، از خطرات آتش در امان است.

مقدمه مقاله در مورد جوشکاری ترمیت

فرایند اتصال فلزات به یکدیگر با انجام جوشها به طوری که ذوب و انجماد مداوم در امتداد درز صورت گیرد ویا اتصال لبه ها از طریق له شدن در هم انجام شود، را جوشکاری می نامند، ترمیت از ترکیب شیمیایی اکسید آهن با آلومینیوم یا اکسید آهن و آهن خالص به دست می آید

از موارد استعمال آن می توان به اتصال ریلهای خطوط راه آهن به یکدیگر و جوش دادن دندانه های نوردی چرخ دنده های بزرگ شکسته اشاره کرد.

حدودا یکصد و بیست سال پیش پروفسور دکتر هانس گلداشمیت در شهر اسن آلمان موفق به استخراج فلزات سخت از اکسید آنها شد، این روش از آن به بعد به پروسه گلداشمیت یا ترمیت معروف واساس جوشکاری ترمیت شد.

جوشکاری ترمیت به مجموعه فرایندهایی گفته می شود که در آن جوش از فلزمذابی که توسط یک واکنش شیمیایی بشدت گرمازا بوجود آمده است، تشکیل می شود.

دو نمونه از واکنش های مورد استفاده در جوشکاری ترمیت :

Al2O3(3088 °C)719Kcal Fe3o4+8Alẚ 9 Fe43+

Kcal CuO+2Al ẚ 3 Cu + Al 2o3(4865 °C)275.33

انواع ترمیت مورد استفاده در صنعت

  • ترمیت ساده: شامل مخلوط پودر های اکسید آهن و آلومینیوم
  • ترمیت فولاد کم کربن: شامل ترمیت ساده به اضافه پودر فولاد کم کربن یا حتی مقداری پودر منگنز
  • ترمیت چدن: شامل ترمیت ساده به اضافه مقداری پودر فولاد سیلیسیوم دار و فولاد کم کربن
  • ترمیت برای اتصال کابل های برق
  • ترمیت برای جوشکاری ریل ها

تحقیق در مورد کاربرد جوشکاری ترمیت

این نوع جوشکاری، در فلزات پرکننده، یا اتصال دو قطعه از فلز، دو قطعه معمولا فولادی، با استفاده از تولید حرارت همراه با یک واکنش شیمیایی، استفاده می شود.

معمولا قسمت های بزرگ همانند راه آهن، چرخ دنده های بزرگ، و عموما شکست های بزرگ تجهیزات تعمیر شده با استفاده از مقاله جوشکاری ترمیت انجام می شود.


برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود جوشکاری ترمیت

۲۰ آبان ۹۸ ، ۰۲:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشکده ها 01

پاورپوینت درباره راکتورهای UASB

 

پاورپوینت درباره راکتورهای UASB 

تحقیق در مورد راکتورهای UASB فن آوری پتوی لجن بی هوازی جریان بالا همچنین به عنوان راکتور UASB شناخته می شود نوعی هضم کننده بی هوازی است که در تصفیه فاضلاب استفاده می شود. راکتور UASB یک هضم کننده سازنده متان است که از یک فرآیند بی هوازی و تشکیل یک پتو لجن دانه ای استفاده می کند و توسط میکروارگانیسم های بی هوازی پردازش می شود. 2

این مقاله که درباره راکتورهای UASB تهیه شده است در فرمت پاورپوینت در 22 اسلاید تهیه شده است.

راکتورهای UASB

مفهوم و طراحی پاورپوینت درباره راکتورهای UASB

تحقیق در مورد راکتورهای UASB بر اساس به اصطلاح جداکننده سه فاز ساخته شده است ، که این رآکتور را قادر می سازد مخلوط های گاز ، آب و لجن را در شرایط آشفتگی بالا جدا کند. این امکان را برای طرح های کم حجم و ارزان تر فراهم می آورد. 1

تحقیق در مورد راکتورهای UASB

راکتور دارای چندین هود گاز برای جداسازی بیوگاز است. در نتیجه ، رابط های گاز / آب بسیار بزرگ به میزان زیادی تلاطم را کاهش می دهند ، و باعث می شود سرعت بارگذاری نسبتاً بالایی از 10 - 15 کیلوگرم بر متر مکعب در متر مکعب باشد. جداسازی در راکتور UASB تنها به 1.0 متر ارتفاع نیاز دارد ، که از اثرات شناور شدن و در نتیجه لایه های شناور جلوگیری می کند.

به طور کلی ، در طول درمان راکتور UASB ، بستر از بستر لجن گسترش یافته عبور می کند که در ابتدا حاوی غلظت بالایی از زیست توده است. پس از آن ، قسمت باقیمانده بستر از زیست توده ای متراکم تر متراکم که پتو لجن نام دارد عبور می کند.

در مورد راکتورهای UASB

این ماده نفوذکننده از پایین آن توسط پمپ پریستالتیک به راکتور UASB پمپ می شود. تأثیرگذار به سمت بالا حرکت کرده و با توده لجن با زیست توده تماس برقرار می کند ، سپس به سمت بالا حرکت می کند و بسترهای باقیمانده دوباره با زیست توده در پتو لجن عمل می کنند که غلظت کمتری از زیست توده را در مقایسه با بستر لجن زیر نشان می دهد.

حجم پتو لجن باید برای انجام عملیات تصفیه بیشتر فاضلاب پس از عبور از لایه زیرین بستر لجن با استفاده از کانال کافی باشد. در عین حال ، به اطمینان از کیفیت پساب پایدار کمک خواهد کرد. جداکننده 3 مرحله (گاز-مایع-جامد یا GLS) که در بالای پتو لجن واقع شده است تا ذرات جامد را از مخلوط (گاز ، مایع و جامد) پس از تصفیه جدا کنند و از این رو اجازه می دهند مایع و بنزین راکتور UASB را ترک کنند.

پس از تصفیه فاضلاب تصفیه شده توسط سیستم جمع آوری پساب از طریق تعداد شستشوی توزیع شده در کل مناطق تخلیه شده ، به شستشوی اصلی ارائه شده در حاشیه راکتور جمع آوری می شود. و سوخت های زیستی تولید شده به عنوان سوخت با ارزش یا برای رسوب جمع می شوند.

میانگین بارگیری در مقیاس کامل UASB از 682 گیاه در مقیاس کامل مورد بررسی 10 کیلوگرم COD / m3.d بود.

ارتفاع و مساحت راکتور UASB

برای کاهش مساحت برنامه و کاهش هزینه زمین ، جداکننده GLS و ترتیب توزیع تأثیرگذار و غیره ، راکتور باید تا حد ممکن بالا باشد. و ارتفاع بستر لجن باید برای به حداقل رساندن کانال و اطمینان از سرعت جریان مایع در حداکثر حد مجاز (1.2 - 1.5 متر در ساعت) کافی باشد. بنابراین ، ارتفاع بستر لجن باید حداقل در حدود 1.5 تا 2.5 متر باشد و از این رو باید ارتفاع راکتور به 4 متر محدود شود تا امکان اسکان مناسب برای بستر لجن ، پتو لجن و جداکننده 3 فاز فراهم شود. طبق استاندارد ذکر شده ، حداکثر ارتفاع راکتور حدود 8 متر است ، اما ارتفاع قابل استفاده در استفاده مشترک بین 4/4 تا 6 متر است.

علاوه بر این ، بستر لجن 30 تا 60٪ از کل حجم راکتور را اشغال می کند ، 20 تا 30٪ از کل حجم برای پتو لجن تهیه شده و جداکننده GLS 15 تا 30٪ از کل حجم را اشغال می کند.

درباره جداکننده جامد مایع گازی (GLS)

هدف اصلی این طرح تسهیل بازگشت لجن بدون کمک هر وسیله کنترل انرژی و انرژی خارجی است. عملکرد جداکننده GLS فراهم آوردن واسطهای کافی گازی آب در داخل گنبد گازی است ، منطقه مسکونی کافی در کنار گنبد برای کنترل میزان سرریز سطح. و باز شدن دیافراگم کافی در پایین برای جلوگیری از آشفتگی ناشی از سرعت بالای ورودی مایع در محل سکونت ، برای بازگرداندن مناسب برگشت جامد به راکتور. برای اطمینان از کارکرد مناسب جداکننده GLS باید به هندسه واحد و هیدرولیک آن توجه شود.

شکل 2: جزئیات جداکننده گاز-مایع-جامد (GLS)

مقایسه بین فرآیندهای بی هوازی و هوازی

جدول 1: درمان بی هوازی و هوازی برای 1000 کیلوگرم CODB / d

تحقیق در مورد راکتورهای UASB

اهداف ویژه تصفیه فاضلاب :

الف) تثبیت مواد آلی.

ب) تولید پساب قابل تخلیه در محیط و محافظت از محیط زیست.

ج) استفاده مجدد از آب و مواد جامد ناشی از تصفیه فاضلاب.

تجزیه و تثبیت مواد آلی موجود در فاضلاب اغلب از طریق فرایند های زیست شناختی، به دو روش هوازی و بی هوازی صورت می‌گیرد.

روش‌های متداول هوازی در تصفیه فاضلاب

لجن فعال، لاگول هوا دهی، صفحات چرخان بیولوژیکی، حوضچه های جلا دهی و صافی چکنده.

روش متداول بی هوازی در تصفیه فاضلاب عبارتند از :

، برکه های بی هوازی،  UASB  و ...

واحد راکتورهای UASB

یکی از پیشرفت های قابل توجه در تکنولوژی مربوط به سیستمهای تصفیه بی هوازی راکتور UASB می باشد که در اواخر دهه 70 میلادی در هلند شکل گرفت. در این فرایند، فاضلاب از انتهای راکتور UASB وارد آن شده و از میان واحد روکش لجن به سمت بالا جریان پیدا می کند. اجزای اصلی راکتور UASB سیستم توزیع فاضلاب ورودی، جدا کننده فاز گاز از جامد و طرح خروج پساب تصفیه شده می باشد


برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود راکتورهای UASB

 

۲۰ آبان ۹۸ ، ۰۰:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشکده ها 01