بررسی علمی کاربرد بعضی از گیاهان داروئی رایج در طب مردمی

پاورپوینت دانلود تحقیق در مورد بررسی علمی کاربرد بعضی از گیاهان داروئی رایج در طب مردمی

 

حمایت علمی از شکل گیری فلسفی و درمانی طب گیاهی در طی30 سال گذشته بطور چشم گیری  توسعه یافته  است . پایه ریزی  این فلسفه از دانش پزشکی  مردمی در سراسر جهان ریشه یابی  شده به قسمی که امروزه  با بکار گیری  اصول طب مدرن  اثربخشی گیاهان داروئی  به اثبات رسیده و اعتقاد جهانی این است که  دارو درمانی  گیاهی  علمی اساس بهداشت  خوب  ،‌پیشگیری  و درمان موثر را تشکیل میدهد

در ارتباط با اصول طب عوام لازم است بین طب عوام و طب حرفه ای سنتی  تمایزی قائل شویم  طب عوام  درمان هائی  را شامل  میشود که توسط  عوام مجرب که دکتر طب و یا حکیم مجرب نیستند به اجرا در می آید – اسرار طب عوام نسل به نسل انتقال یافته، از والدین  به فرزندان و سپس به نوادگان به ارث میرسد  عوامی که نقش  درمان را بعهده دارند  مهارت  و علم  خاص  را  در درمان  ناخوشی ها بکاربرده و به هیچ وجه تحصیلات  مربوط به این رشته را نیاموخته اند  و از کتب طب استفاده  نمی کنند .

بکارگیری گیاهان در درمان  ناخوشی ها با خلقت بشر همزمان است، ‌بشری که از یک سوء در برابر انواع بیماریهای  ناشناخته  و از سوی  دیگر  در برابر انواع  رمز و رازهای  ناشناخته ی طبیعت  و انواع مخاطرات  دیگر قرار داشته است

مردم کره زمین صدها و هزارها گیاهان بومی را  در درمان ناخوشی ها  از زمان قبل از تاریخ بکار می برده اند اولین مصرف گیاهان بعنوان عوامل شفا دهنده که مورد قبول  واقع شده است از روی نقاشیهای درون غار Las caux  در فرانسه  که توسط کربن رادیو اکتیو  شناسائی شده است  از 25000 -  13000   سال  قبل میلاد مسیح شروع میشود .

گیاهان طبی در متعلقات جنازه  یک مرد یخ زده  که بدن او در کوههای آلپ در کشور سوئیس منجمد شده است  و مربوط به بیشتر از 5300 سال قبل است دیده شده و بنظر میرسد که گیاهی  در درمان انگل های یافت شده در روده  بکار رفته است .

در علم مردم شناسی آمده است که حیوانات  دارای تمایلی هستند که در هنگام کسالت بدنبال گیاهان تلخ می گردند . درمان کننده های بومی  اغلب  ادعا  میکنند که علم  خود را از مشاهده حیوانات مریض که غذای خود را  تغییرداده و ترجیحا"‌ گیاهان  تلخ را مصرف میکنند و در حالت  عادی آنرا  مصرف نمیکنندگرفته اند. ‌

بیولوژیستها  شواهدی را فراهم  نموده اند که براساس مشاهده اینکه گونه های مختلف حیوانی  مانند شامپازه  ،‌ مرغ ،‌گوسفند و پروانه ها  90%‌ مصرف غذائی  خود را  از میوه ها Aframomum  melegueta  که بسیار نزدیک  به گیاه  زنجبیل است انتخاب میکنند  که یک میکروب کش قوی بوده  و عفونت شیگلوز  و عفونتهای  مشابه را از  حیوانات دور  میکند‌.

محققین دانشگاه  وس لیان  اوهایو در امریکا  دریافته اند  که بعضی از پرندگان  مواد مورد نیاز برای ساختن آشیانه خود را ازگِِِِیاهانی تهیه مینمایندکه از نظر مواد ضد میکروبی  بسیار غنی  میباشند برای اینکه بچه  های آنها را از باکتریهای  مضر دور میسازد.

حیوانات بیمار علوفه  خود را از علوفه هائی  جمع می کنند  که از نظر متابولیت های ثانوی مانند تانن ها  و الکالوئیدها غنی باشند. چون این  مواد شیمیائی  گیاهی دارای آثار ضد ویروس ، ضد میکروب ،‌ضد قارچ و ضد کرم  هستند . بعضی از حیوانات دستگاه گوارش مخصوص دارند که میتواند  در مقابل  سموم گیاهی مقاومت  نموده  و سازگاری پیدا نمایند .

برای مثال  حیوان Koala   ( جانور  کیسه دار و تنبل  ) میتواند از برگهاِِی اوکالیپتوس تغذیه کند درحالیکه این گیاه برای  اکثر حیوانات سمی می باشد.‌ یک گیاهی که در حیوان خاصی  بی ضرر است ممکنست برای تغذیه در انسان بی خطر نباشد‌.

یک حدس منطقی اینست که این کشفیات  بطور سنتی  توسط معالجه کنندگان در قبایل بومی جمع آوری شده  و آنها را به دیگران  انتقال داده اند .

مطالعه روی گیاهان  داروئی  چنانچه  از اسناد  مکتوب بر می آید  از 5000 سال قبل شروع  شده که به سومریان  مربوط میشود که کاربرد پزشکی گیاهانی  مانند برگ بو ،زیره سیاه و آویشن را بخوبی شرح داده اند . مصریان  قدیم  1000 سال قبل از میلاد مسیح سیر ،‌تریاک ، روغن کرچک  ،‌گشنیز، ‌نعناع  را جهت آثار درمانی آنها بکار برده اند  از زمانهای بسیار قدیم  مصرف گیاهان  جهت درمان بیماریها در بین تمام ملل دنیا رایج بوده است

دانشمندان  ایرانی نیز در این زمینه بسیار فعال بوده  قبل از ظهور اسلام و بعد از ظهور اسلام  با داشتن دانشمندانی چون ابن سینا و دیگران پیشرفتهای چشمگیر و ارزنده ای ارائه نموده اند .

کتاب قانون ابن سینا یکی از اولین فارماکوپه های  دنیا به حساب می آید و فهرست  800 داروی تست شده گیاهان  و مواد معدنی  آورده شده است. در کتاب دوم قانون ابن سینا آثار شفابخش گیاهان شامل سنا، ‌روبارب، ‌دارچین و ‌جوزهندی ‌را  به بحث  کشیده است. همزمان این پیشرفت ها ، ‌طب عوام نیز به کوشش خود ادامه داده است .

 

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود و دریافت فایل